Curriculum
In het Natural Learning Center komen we 3 dagen per week bij elkaar voor in totaal 15 uur. Ouders zijn altijd welkom. We waarderen ouderbetrokkenheid en geloven dat het cruciaal is voor het succes van onze gemeenschap.
Onze school omarmt gemengde leeftijdsgroepen, wat een natuurlijke leeromgeving weerspiegelt waar kinderen van verschillende leeftijden met elkaar omgaan en van elkaar leren. Deze aanpak helpt leerlingen sterke sociale vaardigheden te ontwikkelen, zoals communicatie, samenwerking en het oplossen van conflicten, waardoor ze voorbereid zijn op verschillende situaties in de echte wereld.
Het maandelijkse programma wordt bepaald door de interesses van de kinderen en de veranderende seizoenen. De belangrijkste aandachtsgebieden zijn verkenning van de natuur, kunst en handvaardigheid, culturele activiteiten, uitstapjes en lichamelijke activiteiten.
Het centrum wordt momenteel gerund vanuit ons huis in de wijk Blixembosch. Ons gebied is rijk aan natuurlijke ruimtes, waaronder parken en bossen, die we opnemen in ons programma om te verkennen en te spelen. We zijn ook dankbaar dat we in Eindhoven zijn, dat een breed en divers aanbod aan bronnen, cultuur en activiteiten biedt om de leerervaring verder te verrijken.
Onze aanpak
Ons programma wordt beïnvloed door spelen in de natuur, interesses van kinderen, leren door te spelen en plaatsgebonden onderwijs, dat zich richt op het begrijpen van en zich verbinden met onze natuurlijke gemeenschap. We laten ons inspireren door verschillende onderwijsfilosofieën en experts op het gebied van de ontwikkeling van jonge kinderen:
Natuurlijk leren: John Holt en Peter Gray, Ph.D., benadrukken het vertrouwen in de aangeboren leercapaciteiten van kinderen.
Aware Parenting: Aletha Solter, Ph.D., pleit voor discipline zonder bestraffing, veilige hechting en het herkennen van huilen en driftbuien als natuurlijke stress-ontspanningsmechanismen, met name door haar Principes van Leren.
Onvoorwaardelijk ouderschap: Alfie Kohn promoot een niet-bestraffende benadering van discipline die gericht is op onvoorwaardelijke steun en begrip.
Zelfsturing in onderwijs: Jürgen Peeters benadrukt in “Kinderen zijn geen puppy’s: De kracht van zelfsturing in opvoeding” de kracht van zelfsturend leren.
Spelen en buiten leren: Het werk van Angela J. Hanscom en Richard Louv benadrukt de voordelen van onbelemmerd buitenspelen voor de ontwikkeling en het welzijn van kinderen.
Veilige hechting: Dr. Gordon Neufeld en Dr. Gabor Maté onderstrepen het belang van het onderhouden van sterke banden met kinderen in “Hold on to Your Kids.”
Maandelijkse bijdrage
Natural Learning Center Eindhoven is een B3-school. Dat betekent dat we niet door de overheid worden bekostigd, maar wel erkend zijn door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. B3-scholen vallen niet onder de reguliere onderwijswetgeving zoals openbare scholen, maar ze moeten wel voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen en worden periodiek gecontroleerd door de onderwijsinspectie.
De maandelijkse bijdrage per kind is €375 (12 maanden per jaar). Voor elk volgend kind binnen hetzelfde gezin geldt een korting van 10%. Deze prijs blijft ongewijzigd voor de jaren 2024 en 2025. Vanaf 1 januari 2026 wordt de bijdrage jaarlijks verhoogd volgens de consumentenprijsindex van het CBS.
Deze prijs omvat alle kosten, hoewel er voor speciale excursies of activiteiten soms een extra bijdrage gevraagd kan worden.
De bijdrage van de eerste termijn wordt berekend door te kijken naar de dag waarop er gestart wordt. Dus als jouw kind start op bijvoorbeeld 15 september, dan wordt 50% van de maandelijkse bijdrage berekend voor september.
Neem contact met ons op
Meer weten? Wil je onze school bezoeken? Vul de informatie in en we nemen binnenkort contact met je op.
“Our challenge isn’t so much to teach children about the natural world, but to find ways to sustain the instinctive connections they already carry.”
Terry Krautwurst